harmonie

Afbeeldingen
(Klik voor origineel)

OPERA OP DE HARMONIE!

Lohengrin op 12 juni 2024.

Het is gebleken dat er onder de leden van de Harmonie veel belangstelling voor muziek is, in alle vormen en maten, maar ook dat een bepaalde muziekvorm nog niet of weinig aan de orde gekomen is. De opera, zo veelzijdig, want - zoals Richard Wagner zijn opera’s noemde - een Gesamtkunstwerk.  De veelzijdigheid die wij in een serie operavoorstellingen op de Harmonie willen belichten zit in het samenspel van muziek, tekst en enscenering.  U wordt uitgenodigd een aantal opera’s te beleven in de Harmonie – in beeld en geluid.  Musicoloog en criticus Paul Herruer geeft bij alle opera’s een toelichting.  We beginnen met Lohengrin van Richard Wagner, in de uitvoering van 2011 in Bayreuth met dirigent Andris Nelsons, regie van Hans Neuenfels en de solisten Annette Dasch als Elsa van Brabant en Klaus Florian Vogt als de zwanenridder Lohengrin.

De gehele opera wordt via dvd’s  geprojecteerd op het scherm. Er zullen twee pauzes zijn. De gehele voorstelling duurt 219 minuten zonder pauze, dus bijna 4 uur. We plannen twee pauzes tussen de drie delen. Aanvang 13.00 uur, einde circa 18.00 uur. In de pauzes kunt u wat te eten en te drinken halen, wat mag worden meegenomen in de zaal. Voor Harmonieleden is de entree gratis, niet-leden betalen 5 euro.  De Harmonie horeca zorgt voor de catering. Het is niet toegestaan tijdens de uitvoering de zaal binnen te komen dan wel  te verlaten.

Een operaselectie over woord, toon en regie

Volgens de filosoof Friedrich Nietzsche moeten we operapersonages niet op hun woorden geloven, maar op hun toon. In veel opera’s gaat het inderdaad niet zozeer om de woorden maar hoe ze in aria’s gezongen worden. Totdat Richard Wagner zijn eigen teksten op muziek zette, met Parsifal als laatste, waarin de woorden net zo belangrijk zijn als de muziek. Na hem volgden anderen met teksten van literair niveau, die ze niet zelf schreven. Richard Strauss werkte intensief samen met de dichter Hugo van Hofmannsthal, met als mooiste resultaat Die Frau ohne Schatten. Alban Berg haalde zijn stof uit bestaande toneelstukken, na Wozzek -  ontleend aan Georg Büchner - volgde Lulu naar Frank Wedekind. Erich Korngold liet voor Die tote Stadt de symbolistische roman ‘Bruges–la-morte’ van Georges Rodenbach bewerken en Benjamin Britten vond de inspiratie voor Peter Grimes in een realistisch verhalend gedicht van de laat 18e-eeuwer George Crabbe. W.H. Auden en Chester Kalman schreven voor Strawinsky de tekst voor de leukste komische opera van de 20e eeuw: The Rake’s Progress. Als we ze gaan bekijken valt ook het een en ander te zeggen over de ensceneringen; dat is naast woord en muziek tegenwoordig de nadrukkelijke derde dimensie in de operawereld.

Aanmelden voor deze operamiddag graag  vóór 5 juni a.s. via opera@societeitdeharmonie.nl

Leden van De Harmonie hebben gratis toegang, niet-leden betalen € 5 per persoon (consumpties niet inbegrepen).

Rubriek: Algemeen door w.hooijer@home.nl

• NUjij